torsdag 9 november 2017

Kalle Bengtsson - Årets Konditor och Jill Johnsons favorit!

Kalle Bengtsson, Årets Konditor, förbereder STOR Jill-fest för nyöppnade The Theatre!
I bakgrunden syns Liseberg - utsikt från Festvåningen, Gothia Towers.

Fest och vardag. Vissa människors vardag innebär att skapa feststämning för andra människor!
Kalle Bengtsson är till vardags konditor på Gothia Towers i Göteborg och medlem i Svenska Kocklandslaget. Nu kan han titulera sig Årets Konditor 2017 efter att ha vunnit den prestigefulla tävlingen som gick av stapeln den 12-13 oktober i Stockholm. "Årets Konditor" finns nu broderat i grönt, rött och svart på hans vita arbetskläder. Dock har han ingen kockmössa på sig när vi träffas för att samtala om countrydrottningen Jill Johnson, naturen som inspirationskälla och hur man får en sten (!) att smaka gott.

- Jill Johnson har valt ut just dig till att skapa desserten som ska serveras under alla föreställningar av hennes nya show That's life.

- Det stämmer. Det var vår chef här på Gothia, Krister Dahl, som visste att jag är ett stort Jill Johnson fan, jag gillar henne verkligen, så han undrade om jag kunde tänka mig att ta fram ett förslag på en dessert som skulle serveras under kvällen. Jill och temat hon valt för kvällen inspirerade mig och jag jobbade fram en dessert som hon kom hit och provsmakade. Den fick godkänt direkt! Hon tyckte så mycket om den!
Den underbara desserten som Jill älskar! Om den här skapelsen hade en signaturmelodi skulle det vara: I'm in heaven!


- Under uppträdandet sa Jill att det var det allra bästa under hela kvällen, din dessert! Det är inte alla som får sina rätter berömda från scenen! Vad är det i bakelsen?

- Det är champagneglaserad vaniljmousse med nougatkrisp på en panacottabotten, en kardemummakaka smaksatt med brynt smör, och till det citronkräm och hallon och salta mandlar. Det blir en fin kontrast mellan olika smaker som kompletterar varandra. Allt kröns med tunna stjärnor som vi själva gör av bland annat vit choklad. Det finns även vita chokladstjärnor på tallrikarna. Nu när vi ska göra flera tusen av de här efterrätterna önskar jag nästan att jag hade valt något som är lite enklare att lägga upp!

- Det är otroligt snyggt i alla fall! Det ser ut som en Las Vegas dessert värdig en världsstjärna! Jag förstår att Jill gillade den direkt. 
Jag har lagt märke till att allt i showen har en väldigt fin sammanhållen design som omfattar allt som händer --- och allt som äts! Din dessert gör att man tänker på teatern som Jill befinner sig i och på scenen hon står på - speciellt delen som är ett podium med olika lager.
Under finalen till Årets Konditor gjorde du också otroligt vackra saker, med olika lager, bland annat skapelsen insjön med en trollslända på toppen - hur kom du på den idén och hur gjorde du?

- Trollsländan är ätbar. De tunna vingarna är av socker. Trollsländan kanske inte är så god att äta, men det är kul att göra en ätbar dekoration ändå, och man behöver inte äta dekorationen - det är lite som marsinpanrosen på den klassiska prinsesstårtan! Den ser fin ut, men ingen vill egentligen äta den.

- Vad är viktigast när man håller på och bakar och skapar saker: smaken, doften, utseendet ...

- Smaken. Definitivt smaken! Det ser man också när man tävlar, det är det som man får mest poäng för. Sedan är det ju en bonus om det ser snyggt ut också! Man kan inte helt strunta i presentationen.

- Det var tema Natur i år i tävlingen Årets Konditor. Vad tyckte du om årets tema? Passade det dig?


Den vinnande tårtan: INSJÖN!
- Ja, man börjar tänka på idéer och förbereda sig redan innan tävlingen.  Det värsta tävlingsmomentet är att allt går på tid, så man får lära sig att få upp farten och få saker gjorda. Där har jag en fördel gentemot en del andra tävlande --- jag har varit ute och tävlat så mycket med Svenska kocklandslaget, både i VM och OS. Att göra saker på tid och att inte låta sig stressas och att ha bra tävlingsnerver är en vanesak, det är något man kan träna upp.




- Hur tränar man annars inför tävlingen Årets konditor? Hur hittar man sin inspiration? Tårtan insjön med trollsländan på är helt fantastisk ... Hur kommer man på något som är så snyggt? Och verkar så gott också! Blåbär passar liksom ihop med fantasierna om en insjö, och så har det rätt färg också, för insjö-fantasin ...

- Naturen är något som jag själv tycker mycket om, vi har en stuga en bit utanför Göteborg, och den ligger ute i naturen. Tårtan insjön som jag vann med är direkt inspirerad av naturen omkring stugan. Det finns en insjö, en liten bit från vår stuga, och där kan man se trollsländorna flyga omkring.

Tårtan insjön består av  en granolabotten fylld med vanilj- och blåbärsbavaroise, blåbär- och flädergelé, citronkräm med brynt smör och den är glaserad med blåbärsglaze och dekorerad med en trollslända i socker.

- Förutom en tårta skapad med olika lager är ett annat obligatoriskt moment att skapa tre olika petit fourer. Jag gjorde bakverk med titlarna svamp, skogshallon och näckros.

- Det står att det finns ett överraskningsmoment i tävlingen - vad var det?

Stenen. Ätbar med havtorn i!
- Det var momentet stenen. Vi skulle skapa en bakelse som kallades stenen och vi var tvungna att välja mellan vissa ingredienser. Bland annat skulle vi välja mellan havtorn och blåbär, och då tog jag havtorn. Jag hade ju redan blåbär i tårtan insjön, jag tyckte att jag kunde inte ta blåbär igen. Och så valde jag syrad grädde, det är en ganska ny ingrediens i konditoribranschen, men det kan bli den nya innegrejen. Efterrätter och bakelser blir inte lika söta med syrad grädde som med till exempel vanlig grädde eller smörkräm. Det blir en fin kontrast i bakelsen om man använder andra söta saker, som till exempel bär eller mandelmassa. Stenen är gjord av av pecannötsmousse och är fylld med bland annat marsipan, brownie och havtornskola och den är dekorerad med tunnskurna chokladsnurror, brynt mandelmassa, inkokt havtorn och krasse i form av en björkstubbe.

- I vanliga fall kan man inte tänka sig att äta en sten, men din ser riktigt god ut!

-Tackar!

- Idag kommer det ut många kokböcker och bakböcker ... Har du någon egen bok på gång? 

- Inte än så länge. Jag får väl jobba på det!

- Hur kom du in på att bli konditor --- började det med chokladbollar (för som så många barn) eller kladdkaka och kanelbullar, eller var du avancerad direkt?

- Jag har alltid gillat att baka, jag bakade med farmor och mormor och så, och man blev bättre och bättre på det.

- Gör du alltid "svåra saker" eller firar du till exempel enkla saker som kladdkakans dag, som var nu den 7 november, eller kanelbullens dag i början av oktober  ...

- Kanelbullens dag firar jag, och Gustav Adolfs Dagen ... alla de gamla traditionella bakverken. Men kladdkakans dag, jag visste inte ens att det var kladdkakans dag! De nya kak-dagarna har jag ingen koll på!

- Om du själv ska göra något gott på fritiden, vad gör du då? Gör du något i stil med tårtan insjön eller bakelsen stenen eller de små petit fourerna?

- Faktiskt inte, jag gillar frukt och bär och sånt som man hittar ute i naturen eller i trädgården. Jag gillar paj. En paj fylld med frukt eller bär är alltid gott. Även om det är enkelt att göra!

Så är det dags för Kalle Bengtsson att återvända till de tusentals vackra och goda desserter som Jill Johnsons fans ska njuta av ... Även där finns den nära naturen med, hallon, citron, vanilj, champangeglace och de karamelliserade mandlarna ... Det där är en oslagbart god kombination! Jill Johnson har onekligen god smak. Hon omger sig alltid med de allra bästa - på alla områden!

BG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.