tisdag 31 oktober 2017

Gutenberggalaxen, Martin Luther, Facebook och Apple-generationen

Mark Levengood, Per Svensson, Antje Jackelén och Werner Jeanrond diskuterar Den besvärlige hjälten Martin Luther.
Foto: Belinda Graham.

Gutenberggalaxen, Martin Luther och virala fenomen

Den besvärlige hjälten. Knappast någon kan ha missat Martin Luthers 500 års jubileum i år. Fast det är ju inte Martin Luther som firas - utan hans 95 teser. Idag, 31 oktober 2017, är det exakt på dagen 500 år sedan Martin Luther spikade upp sina 95 teser på kyrkdörren i Wittenberg och därmed utmanades den katolska kyrkan på två fronter. Både dess ideologi och dess affärsmodell utmanades och ifrågasattes.

Teserna var ingen slutgiltig punkt. Teserna var en början på en diskussion - precis vad Martin Luther var ute efter. Så istället för att säga att vi firar Martin Luther i år, kanske vi borde säga att vi firar det fria ordet, yttrandefriheten, den öppna diskussionen ...

Bokmässan i Göteborg hade i år Tema Bildning, för att fira de 500-års jubilerande teserna, och Svenska kyrkan var officiell samarbetspartner.

Mark Levengood ger sig ut på Lutherspaning.

Mark Levengood och Martin Luther

Ett omtyckt seminarium leddes av Mark Levengood där han diskuterade Den besvärlige hjälten Martin Luther och hans arv idag med Per Svensson, Antje Jackelén och Werner Jeanrond. Det var lätt att konstatera att Martin Luther ses på helt olika sätt i Finland, Sverige och Tyskland. Marks fråga "Varför har Luther blivit så tråkig i Sverige?" verkade helt befogad. Luther är inte alls så tråkig i Finland, hävdade Levengood, som har tagit på sig uppdraget att göra Luther lite roligare.

Mark och Luther är namnet på SVTs nya satsning som firar reformationen 500 år --- del 2 av 4 i serien tog upp Luther, ordet och bokpressen.

1500-talets revolutionerande snabba medier

Man skulle kunna säga att Luther-firandet tjuvstartade i Sverige redan tidigare år - i alla fall på bokfronten - den som vill veta mer om Luther och hur han lyckades utmana den mäktiga katolska kyrkan kan införskaffa ett exemplar av den briljanta Gutenberggalaxens nova av Nina Burton, som vann Augustpriset för bästa fackbok förra året. 

Detta är inte en bok om Luther. Fast Luther finns så klart med i boken. Detta är en bok om 1500-talets medierevolution och om hur idéer kunde spridas blixtsnabbt, tack vare den nya tryckkonsten. Luther blev, skulle man säga idag, "ett viralt fenomen". Fast innan "viralt" var ett begrepp. 

Man kan också roa sig med att läsa reformationshistorikern Andrew Pettegrees lysande verk
Brand Luther: 1517, Printing, and the Making of the Reformation från 2015. Även denna bok har tonvikten på tiden, tidsandan och tryckpressen.

Vad hade Luther gjort idag? Haft en egen Youtube kanal?

Martin Luther slår huvudet på spiken.

Vilken anslagstavla är bäst att använda?

Det kan verka upproriskt att spika upp saker på kyrkdörren, med det var på sätt och vis helt normalt, kyrkdörren var forna tiders anslagstavla, och det var alltså tillåtet att annonsera där, gratis. (Dagens virala annonser kan vara betydligt dyrare!) Avlatsbreven var droppen som fick bägaren att rinna över - man kunde köpa syndernas förlåtelse (även till redan döda vänner och anhöriga som kanske inte alls ville bli förlåtna?) utan att någon äkta ånger var inblandad. Ett slags "kejsarens nya kläder" scenario som fungerar även idag, när man kan köpa sig fri från "utsläpp" genom ett slags utsläppsrätter och vips, så tar inte miljön skada alls. Det var hyckleriet som gjorde Martin Luther upprörd.
Vilka är de största hycklarna idag? Vad är dagens "kejsarens nya kläder" scam?

Originalteserna från 1517. Alla 95. På latin. 

Det behövs en ny Luther idag

"Why we need a 21st-century Martin Luther to challenge the church of tech. It’s 500 years since Martin Luther defied the authority of the Catholic church. It’s time for a similar revolt against the hypocrisy of the religion of technology" var den stridbara rubriken i The Guardian - The Observer häromdagen.

Sergey Brin (Google), Mark Zuckerberg (Facebook), Steve Jobs (Apple) och Jeff Bezos (Amazon) är de moderna husgudarna. Alla avgudar dem. Ingen får säga emot. De ger ju alla människor Produkter, Underhållning, Kontakt via Sociala Närverk. Gemene man tillbringar ungefär en timme dagligen med att tillbe Facebook. Utan att ifrågasätta varför, vad meningen med det hela är, eller vem som tjänar på det.

En tes är en början

Den nya generationen har blivit en generation av soffpotatisar som behöver ryckas upp menar skribenten John Naughton och den 31 oktober 2017 firar han 500-års jubileet av de 95 teserna med att själv "spika upp" 95 teser. På nätet förstås. På 95theses.co.uk.

Idag behöver saker inte tryckas.

Men en sak har inte förändrats på 500 år: en tes är inte en slutpunkt. En tes är en början på en diskussion. Det fria ordet reser vidare. Ja må det leva i 500 år --- och mycket, mycket längre.

Läs även:

http://tidningenkulturen.se/index.php/litteratur-topp/litteraturkritik/22292-litteratur-nina-burton-gutenberggalaxens-nova

Belinda Graham

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.