fredag 14 april 2017

FILM: Kvinnan på tåget - Spännande film av brittisk succéroman

Den tjusiga Emily Blunt som The Girl on the Train.


Regi: Tate Taylor
Originaltitel: The Girl on the Train
Svensk titel: Kvinnan på tåget
Manus: Erin Cressida Wilson.
Medverkande: Emily Blunt, Rebecca Ferguson, Haley Bennett, Justin Theroux, Luke Evans m.fl.
USA, 2016


Filmatiseringen av Kvinnan på tåget har flyttat handlingen från England till USA, de skitiga nedgångna delarna av London och de slitna viktorianska husen är utbytta mot en renskrubbad amerikansk version av verkligheten och huvudpersonen har blivit yngre, smalare och mer vältränad. Emily Blunt är förmodligen den snyggaste alkoholisten i filmhistorien, efter Paul Newman i Katt på hett plåttak. Men det är också Emily Blunt som gör filmen - denna brittiska aktris gör aldrig en halvdan rollprestation, så även här. Hon är fantastiskt närvarande i varenda ruta. Den svenska Rebecca Ferguson är betydligt blekare i rollen som kvinnan som är rivalen om samma man - eller är de verkligen rivaler? Det visar sig att det finns en tredje kvinna med i dramat, en kvinna som spelas av Haley Bennett (som slog igenom som popstjärna i komedin Music and Lyrics) och det är hon som blir filmens mordoffer. Men vem är förövaren? Blunts karaktär gör sitt bästa för att lösa gåtan, samtidigt som hon brottas med minnesluckor och sin alkoholism.


Emily Blunts tolkning av antihjältinnan Rachel är sevärd och gripande. Det är lite synd att Londons gråmelerade förorter är utbytta mot flotta förstäder längs Hudson Line utanför New York. Men regissören Tate Taylor, mest känd för ”The Help har gjort en film som ofta är mer spännande och
 mer rakt på sak än boken.

Rachel hör till dem som låtsas gå till jobbet, utan att ha något. Hon sitter på pendeltåget varje morgon och kväll, med sin spetsade flaska och har tid att drömma om den ”perfekta kärleken” som hon tycker sig se hos ett par i en villa som hon åker förbi varje dag. Hennes drömpar bor praktiskt taget granne med huset där Rachels ex-make bor med sin nya, blonda perfekta stepford-hustru Anna och en liten bebis.

När den främmande kvinnan, Megan, som Rachel fantiserat om plötsligt bryter den illusion som Rachel så omsorgsfullt byggt upp för att trösta sig själv, leder det till  kaos, mystiska försvinnanden och minnesluckor.

”Vad är det med er tokiga kvinnor?” skriker Rachels ex-make Tom mot slutet. Han blandar ihop eller buntar ihop de tre olika kvinnliga rollerna i filmen - och det är kanske inte så konstigt.
Rachel, Anna och Megan har mycket gemensamt. De är alla beroende (även om drogerna varierar), de har alla dålig självkänsla (men tacklar detta på olika sätt) och de har alla ett ambivalent förhållande till föräldraskap. Det går att se dem som en treenighet, tre olika inkarnationer som demonstrerar sidor hos
samma person. De intrikata banden mellan de tre kvinnorna skapar en intressant, feministisk undertext till filmen.

Även om ”Kvinnan på tåget” på ytan är en psykologisk Hitchcockliknande thriller som inte avviker alltför mycket från genrens konventioner, så finna här ett mörker och en viss originalitet.
Tankarna går till allt från den famla filmen Gasljus med Ingrid Bergman till David Finchers nya hyllade kritikerfavorit Gone Girl.

Slutet är lamt, som så ofta i genren, uppbyggnaden lovar mer än den håller, men  filmen kan ursäktas med att rollistan är superbt sammansatt in i minsta bifigur, framför allt när det gäller kvinnorna med Emily Blunt i spetsen.

Emily Blunt är just nu upptagen med att filma uppföljaren till 1964 års stora succé Mary Poppins och kommer liksom att i Into the Woods att ta ton igen. Få skådespelerskor idag har det fantastiska breda och gedigna register som Emily Blunt besitter.


Fler sevärda tågmysterier:

4:50 från Paddington (1961),  Mordet på Orientexpressen (1974), En dam försvinner (1938) och Shanghai Express (1932).

Fler sevärda Emily Blunt filmer: Djävulen bär Prada, Into the Woods, Young Victoria, Edge of Tomorrow, Gideon's Daughter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.