lördag 4 februari 2017

FILM: Nerve - Vad är du villig att göra för att bli sedd?


Emma Robert & Dave Franco team up in Nerve.
"Jag vill ha mer än fyra likes på instagram!" Det där var ett av  Jessica Heribertssons paradnummer i Revy 2.0 på Lisebergsteatern 2016, levererat som en svängig humoristisk gospel. I vers efter vers blir sångerskan mer och mer angelägen och till sist vidtar hon mycket desperata åtgärder för att få mer än fyra likes.

Nerve handlar till syvende och sist också om att bli sedd och gillad. Och synlig idag betyder att vara virtuellt synlig.

Ligger rätt i tiden

Ungdomsromanen Nerve från 2012 fångar på ett träffande sätt hur lättvindigt ungdomar (ja, inte bara ungdomar) är beredda på att ge upp hela sitt privatliv och alla detaljer om sig själv, allt som finns i datorn, laptopen, ipaden, mobilen ... bara för att få fler likes, fler följare.

Sedan dess kom Snowden. Både det verkliga fallet Snowden och filmen om Snowden. Nu vet alla: är du på Internet är det alltid någon som ser dig. Ja, allt du gör bevakas, inte bara vad du lägger upp för allmänheten att se (som din facebook sida) utan alla mail, alla mobilsamtal, allt övervakas och bevaras. Även det som du inte lägger ut offentligt. Det där är inte science-fiction, det där är fakta. Storebror ser dig, och vem vet hur allt används?

Verkligheten kommer ikapp fiktionen

Filmmakarna bakom filmen Nerve hävdade att det svåraste med att göra filmen var att verkligheten hela tiden kom ikapp och gick om. Vansinniga saker som de hittat på till filmen blev vardagsmat. Så manuset fick uppdateras. Om och om igen.

Filmen Nerve är regisserad av Henry Joost och Ariel Schulman efter ett manus av Jessica Sharzer, och är baserad på ungdomsromanen av Jeanne Ryan.

Nerve marknadsfördes som en thriller-äventyrs film när den kom ut 2016 i USA. Men man kunde lika gärna ha marknadsfört filmen som en romantisk komedi - stjärnorna Emma Roberts (brorsdotter till Julia Roberts) och Dave Franco (bror till James Franco) är söta och roliga ihop, och här finns till och med en Pretty Woman liknande scen, där Emma Roberts karaktär ska försöka att prova en klänning som är alldeles för dyr för henne, i en affär där alla ser snett på henne.
Här finns också en rolig scen där Dave Francos karaktär sjunger en serenad för Emma Roberts karaktär i ett café - ungefär som en parodi på en musikal.

Sanning och konsekvens med stora konsekvenser

Men, men. Filmen och boken heter som sagt Nerve, inte Pretty Woman, och spelet Nerve är en online version av "Sanning och konsekvens", med enbart konsekvenser. Filmen utspelar sig i en snar framtid, men snart kommer den framtiden att vara här, det finns redan saker som påminner om Nerve. Tekniken utvecklas otroligt snabbt.
Filmen säger mycket om vad folk är villiga att göra för att bli kända. Den som vinner får pengar och berömmelse - men också hur många följare som helst på instagram!

Det här passar perfekt in på se-mig-generationen!

Om ett träd faller i skogen och ingen hör fallet, har det då fallit?

Om du har ett foto och inte får några likes, finns då fotot?

"Snälla, berätta inte hur den slutar!"


Vad symboliserar To the Lighthouse?

Emma Roberts spelar Vee (smeknamn för Venus), en snäll och vanlig tjej, som är väldigt blyg och som gillar fotografering och postmoderna romaner av Virginia Woolf eller James Joyce. Hennes vänner är visserligen snälla, men de är alla mer högljudda och mer utåtriktade än vad Vee någonsin är. Vee bestämmer sig för att spela Nerve, bara en enda gång, bara en enda utmaning, för att göra något kul och galet, för en gångs skull.

Hon får uppdraget från spelet Nerve via mobilen: att kyssa en främling på ett bestämt café och att filma utmaningen med mobilen, så att alla Nerve-åskådare kan se det. Belöning: 100 dollar.
Främlingen hon väljer ut visar sig vara en annan Nerve-spelare, Ian (Dave Franco), och hon valde honom bara för att han satt och läste Virginia Woolfs To the Lighthouse.

Vee pratar på om vad fyren symboliserar - vad var och en av karaktärerna mest vill ha - men i den här scenen förstår filmens publik att boken har använts för att manipulera Vee. Och vad alla vill ha, mest av allt i den här filmen, är att bli sedda. 


Bokstavligen en blind date

Vees bästa pojkkompis Tommy följer med för att filma allt, och han är inte nöjd med att det verkar klicka mellan Vee och Ian. Åskådarna parar ihop Vee och Ian gång på gång, och hittar på massor saker som gjorda för en romantisk komedi: sjunga för tjejen, åka motorcykel ihop, prova snygga kläder ihop ... En åskådare köper till och med kläderna!
Det är som om en anonym fé dyker upp, typ som i Askungen: Bibbidi-bobbidi-boo, och voilà, här har du en ny klänning!
Vee och Ian skaffar sedan tatueringar tillsammans. Eller rättare sagt Vee skaffar en tatuering som Ian designar. Det här är en blind date som så småningom bokstavligen blir en blind date, när Ian ska köra dem båda på motorcykeln, som en blindbock, utan att se var de åker.

Den goda fén har fixat nya kläder!


Byter till ett mörkare spår


Men efter ett tag byter filmen spår från crazykul romantisk komedi till något mörkare. Och varför inte, det finns hur många åskådare som helst och alla vill ha ut olika saker av spelet.
En kul grej är att åskådarnas kommentarer flimrar förbi i rutan och som vanligt finns det några som är schyssta, men många som är oschyssta. 
Den sista utmaningen blir att skjuta sin motståndare i en gladiatorarena.

Skulle du be någon att utföra ett mord i ett spel om du inte var en del i en anonym massa?
Fattar du inte att du blir medhjälpare till mord?

Alla är medskyldiga

Boken och filmen skiljer sig åt på en bestämd punkt. Boken har en speldesigner som ska avslöjas.
Filmen avslöjar inte vem som är bakom spelet. Det är inte det som är poängen. Spel kan vara både positiva och negativa. Internet kan vara både positivt och negativt. Sprida glädje och kunskap, underlätta kontakter vänner emellan, eller vara ett tillhåll för troll och ett verktyg för anonym mobbing ... Det bästa med filmversionen av Nerve är att den visar att alla är skyldiga till vad som händer. Precis som att alla är ansvariga till "stämningen" på internet. Även om du är anonym har du ett ansvar.

När Tommy och hans kompisar spelar mot själva spelet påminner det förresten om War Games och luffarschackscenen. Det är dags att spela mot spelet. En kul liten homage!

All information bara väntar på att användas mot dig ...

Dessutom är det inte alltför långsökt med ett sånt här spel som visas upp i filmen - och att all information om alla finns på internet. Alla är övervakade hela tiden. En sökmotor kan hämta allt, vad folk skrivit på facebook, vad de filmat med sin webcam, vad de sagt eller skrivit på sin mobil ... En sökmotor kan hitta allas styrkor och svagheter. Vee blir manipulerad att välja Ian för att han håller hennes favoritbok - To the Lighthouse. Och alla böcker som hon nånsin läst/gillat/recenserat/beställt finns ju sparade någonstans. Spelet vet att hon inte kan motstå To the Lighthouse. Och så vidare ... Folk lägger frivilligt ut mycket information om sig själva, och Snowden avslöjade att även det som vi INTE lägger ut finns där, och det är inte alls så privat som folk trodde förr i tiden.  Alla mail, alla SMS, alla banköverföringar ... Inget är privat. Spelet Nerve kan alltså också tömma Vees och Vees hårt arbetande morsas gemensamma bankkonto. Och tvinga Vee att spela vidare.

Alla har ett ansvar

Filmen Nerve är en bra mix av romantisk komedi och Hungerspelen-film - fördelen med Nerve gentemot alla Hungerspelen kopior och dystopier är att Nerve inte är alltför långsökt. Dessutom gäller det för en gång skull inte att störta onda härskare. Det är inte President Snow som skickar in folk i arenan för att skjuta på varandra - alla som bara är "vanligt folk" har ett ansvar, för tillsammans utgör alla spelet.


Regi: Henry Joost & Ariel Schulman
Titel: Nerve
Medverkande: Emma Roberts, Dave Franco, Colson Baker, Juliette Lewis, Emily Meade,
Miles Heizer, Kimiko Glenn m.fl.
USA, 2016
Nordisk Film

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.