lördag 18 februari 2017

Den vita döden - Dödsdömd kärlek över klassgränserna


Vacker, dödsdömd kärlek över klassgränserna

Camilla Lagerqvist kan som få andra författare fånga en historia - och själva historiens vingslag - och göra den modern och aktuell och samtidigt tidlös. Läsaren lotsas snabbt in i Lagerqvists värld och även när det inte händer så mycket på ytan, är det som att varenda rad man läser är på liv och död.


Camilla Lagerqvist har också skrivit tre utmärkta böcker i serien Svarta Rosorna, som utspelar sig undra andra världskriget i Sverige: Uppdraget, Isbarnen och Förrädarna.

Camilla Lagerqvist
Den vita döden
ISBN: 9789132167454
Förlag: B.Wahlströms


Camilla Lagerqvist
Camilla Lagerqvist
Dödsdömda kärlekshistorier
Just nu går det inflation i berättelser om unga människor som är döende, t.ex. i cancer, och som hittar förälskelse och vänskap i dödens skugga. En genre som Daily Mail ironiskt har kallat "sick-lit". Alla förlag vill hitta den nya Förr eller senare exploderar jag - den tragiska kärlekshistorien av John Green där båda ungdomarna har cancer och hon överlever men inte han. Me and Earl and The Dying Girl är både en parodi på och en hyllning till Förr eller senare exploderar jag. Även denna ung-cancer-historia blev framgångsrik och filmatiserad av bolaget Fox-Paramount.
Ung död som trend
Det här romantiserandet av döden och dödssjuka ungdomar som låter en vän/älskare få se hur värdefullt livet egentligen är, är irriterande. Men det har långa historiska rötter - förr i tiden var det tbc eller "consumption" som figurerade flitigt i litteraturen. Kameliadamen hostade blod i en fin, spetsförsedd näsduk medan hennes älskade grät, och till och med Anne på Grönkulla hade en väninna som dog i "consumption" (annars var Anne på Grönkulla på det hela taget en livlig och livsbejakande bokserie).
Döden ska inte romantiseras
Camilla Lagerqvist har absolut inte hoppat på Förr eller senare exploderar jag -tåget, hon romantiserar inte döden och förälskelsen i dödens skugga. Det gör inte heller huvudpersonen och bokens berättare i Den vita döden. Julia påpekar att poeter kallar tbc för den vackra döden eller den bleka döden, men hon kan inte alls se något vackert med sjukdomen. Den är svart, ful och skoningslös.
Ett slott som sanatorium
Vid en sjö ligger ett slott och där bor Julia. Eftersom slottet nu är ett sanatorium. Både sjuka vuxna och sjuka barn kommer dit, från alla samhällsklasser. Julia kommer från en rik familj, hennes pappa är advokat, på slottet blir hon förälskad i Luca, som kommer från en cirkusfamilj. För första gången i sitt liv får Julia uppleva något vackert och levande. Men samtidigt vet Julia inte hur länge de, eller någon på slottet, kommer att finnas kvar.
Hur gick det för Cirkusflickan?
Den vita döden är en helt fristående bok, men det är roligt att återse gamla bekanta från Cirkusflickan i några av birollerna. Till exempel Ellen, som såldes till en cirkus i inledningen av ungdomsromanen Cirkusflickan. Hon har nu blivit vuxen och är gift och ägare till en egen, mycket finare cirkus än den som köpte henne.
Camilla Lagerqvist har också skrivit tre utmärkta böcker i serien Svarta Rosorna, som utspelar sig undra andra världskriget i Sverige: Uppdraget, Isbarnen och Förrädarna.
Spännande äventyr i nyutgåva!
Cirkusflickan var Lagerqvists allra första ungdomsbok, men den har nu kommit ut i nyutgåva, så det är lätt att få tag på den och unna sig en lång stunds sträckläsning med både Cirkusflickan och Den vita döden. Camilla Lagerqvist fångar ypperligt en tid som verkar finnas i en helt annan värld, men som egentligen inte ligger så långt borta. Och tendensen till att romantisera dödsdömda unga, finns fortfarande i dagens litteratur- och filmkultur.
Belinda Graham

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.