torsdag 5 januari 2017

Kikis expressbud

Kikis expressbud
- Häxa på praktik flyger in över svenska miljöer


Regi: Takashi Shimizu
Titel: Kikis expressbud
Originaltitel: Majo No Takkyûbin
Manus: Eiko Kadono, Satoko Okudera, Takashi Shimizu
Medverkande: Fûka Koshiba, Tadanobu Asano, Rie Miyazawa, Machiko Ono m.fl.
Japan, Kina, 2014
Njuta Films


När man är tretton är det dags att flyga ur boet. Bokstavligen, om man är en häxa som Kiki. För alla vet ju att häxor ska göra sin häxpraktik när de fyller tretton! Så Kiki tar helt sonika sin kvast och sin katt och flyger iväg, tills hon hittar ett ställe som ser sympatiskt ut. Där bestämmer hon sig för att stanna under sitt praktikår och starta en budfirma: Kikis expressbud.

Känd häxa ute på vift

Häxan Kiki är en superkändis med kopplingar till Sverige. Vilket helt och hållet är Hayao Miyazakis och Studio Ghiblis förtjänst. Den första filmen med titeln Kikis expressbud är en japansk animerad kvalitetsfilm från 1989. Studio Ghibli, denna japanska filmstudio som tagit sitt namn efter ett litet italienskt flygplan, gör kvalitetsfilm som ingen annan. 2014 gjordes deras senaste film: När Marnie var där. En fantastiskt vacker och känsloladdad film som nominerades till en Oscar för bästa animerade film år 2016 (vinsten togs dock hem av en annan känsloladdad film, Insidan ut). Boken Kikis expressbud av Eiko Kadono kom ut 1985, och eftersom den tecknade filmen blev så populär kom det ut fyra böcker till om Kiki, den senaste är från 2009. Det finns alltså gott om material att bygga på för en ny film om Kiki. 

Fantasyvåg att slå mynt av

Över hela världen går nu en fantasyvåg - Harry Potter på 1990-talet startade den senaste nya fantasyvågen, och den verkar bara öka i intensitet - alltså verkar det ju lönande att göra fler fantasyfilmer, helst baserade på böcker. Alla älskar häxor. Just nu. Dessutom blir många tecknade klassiker framgångsrika och älskade spelfilmer, den brittiske Shakespeare regissören Kenneth Branagh tog sig an Askungen (baserad på Charles Perraults saga och den tecknade filmen) och Jon Favreau tog sig an Djungelboken (baserad på Rudyard Kiplings klassiker och den tecknade filmen). Det brukar bli lyckade resultat. Djungelboken var helt enkelt lysande och man hade hittat en övertygande liten pojke som spelade Mowgli. Men Kikis expressbud tål inte att jämföras med det tecknade originalet. Trots att alla här spelas av "riktiga människor" ser allt fejkat ut och det är Studio Ghiblis version som i jämförelsen ser äkta ut. När riktiga människor ser mer konstgjorda ut än tecknade, då har en film en stor utmaning med att övertyga.



En Pollyanna ska alltid vara glad


Miljöerna påminner om de i den tecknade filmen - som i sin tur är inspirerad av svenska miljöer - men specialeffekterna ser genomgående billiga ut, som om de är inköpta av en lågprisleverantör, 
och huvudrollsinnehavarna är för gamla, de ser snarare ut som sjutton än tretton. Kikis budskap om att ständigt vara glad och le, hur elaka människor än är mot henne, gör att hon får ett slags Pollyanna-komplex. I den tecknade Studio Ghibli filmen gick Kiki inte runt och log, hon hade fullt upp med att knega på och överleva, det var snarare publiken som log, och så ska det helst vara - fler leenden i publiken än på bioduken (eller TV-skärmen). Svenska röster som inte går ihop med karaktärernas personligheter (eller karaktärernas läpprörelser) gör inte intrycket bättre.

Miljöer inspirerade av Sverige


Återvänd gärna till den tecknade Kiki och njut av kvaliteten - och den inbakade hyllningen till det vackra Sverige! Regissören Miyazaki besökte Sverige på 1970-talet, för att få animationsrättigheterna till Pippi Långstrump. Filmen om Kiki verkar dock mest vara inspirerad av Selma Lagerlöf och Nils Holgerssons underbara resa - visst är Sverige fantastiskt, när man ser det lite grann så där från ovan! Nils Holgersson är mycket populär i Japan. Stockholm och även Visby gjorde ett stort intryck på Miyazaki. Animationsteamet åkte tillbaka till Sverige innan de satte igång arbetet med Kikis expressbud. 80 filmrullar med foton (det var den gamla analoga tiden) användes som research material för att utforma filmens Koriko. Koriko är baserad på Gamla stan i Stockholm och Visby på Gotland, men Miyazaki och hans team lade också in små bitar av Paris, Neapel, Lissabon ... och på ena sidan av stan finns Medelhavet och på den andra sidan finns Östersjön. Om man skapar en fantasyvärld kan man ju ta det bästa av allt!


Var finns magin idag?


Den nya spelfilmen har också försökt att få Koriko att se svenskt ut (eller europeiskt), precis som den tecknade förlagan. För om magi verkligen finns, måste det ju vara i ett exotiskt land, långt, långt borta ...

Det är intressant att notera att många européer tänker på samma sätt - om det finns magi någonstans, så är det förmodligen i en bortglömd asiatisk by. Det är lätt att bli hemmablind för hur vackert och magiskt det är på hemmaplan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.