tisdag 1 mars 2016

Christina Bengtsson - Konsten att fokusera 10,9


Mitt i prick, utan alla floskler!

Christina Bengtsson är fokuserad. Även när hon inte har geväret till hands. Alla som vill få sin bok signerad har även turen att få en liten intervju. Även den avverkar Christina effektivt, koncentrerat och målmedvetet. Ofta träffar man författare som inte riktigt verkar veta vad deras böcker handlar om eller vad de vill säga eller varför de över huvud taget måste möta sin publik.



Att läsa Konsten att fokusera är en uppenbarelse. Det låter så lätt när Christina Bengtsson förklarar, och allt är så smart gjort och fiffigt uppställt. Den här boken slår med hästlängder (eller skottsalvor?) andra böcker inom samma område.
Christina Bengtsson
Konsten att fokusera 10,9
ISBN: 9789187419904
Förlag: Volante förlag


Christina Bengtsson. Foto: Belinda Graham
Christina Bengtsson vet mycket väl vad hennes bok handlar om, hur hon har byggt upp den, hur hon ska presentera den och vad hon har för budskap.
Här är en pricksäker författare. Bokstavligt talat. Hon är också van vid publik; hon är lugnet och charmigheten personifierad hela tiden. I och för sig är Christina van vid publik i sportsammanhang och föreläsningssammanhang, men att vara författare och föremål för allas blickar och frågor är inte så annorlunda mot att vara sportstjärna eller fokuserad föreläsare.
Men spänningen i läsningen av Konsten att fokusera 10,9 ligger också i att budskapet i boken förändrats med tiden och under tiden som boken skrivs (eller läses) – för livet är inte bara en tävling om världsmästartitlar. Men alltid kan man vinna på att vara fokuserad!
Ett höstlöv och ett vinnande skott
Christina Bengtssons bok börjar med ett höstlöv och ett vinnande skott. Läsaren fångas direkt i nuet. Nuet då Christina Bengtsson blir världsmästare.
Lövet får min fulla uppmärksamhet, oron lämnar mig och en förnöjsamhet sköljer genom kroppen. Jag lyfter vapnet och påbörjar mitt sista skott i detta drama. Tiden tickar. ... En skärpa vilar i luften och ett kyligt lugn råder. Om dessa sekunder hade kunnat vara för evigt hade jag velat vara där ännu
Pang!
10,9 blinkar på skärmen. Jag är världsmästare.
Ur: Konsten att fokusera 10,9 (Volante förlag)
Dubbla världsmästartitlar
Christina Bengtsson är idag verksam som föreläsare, skribent och officer i Försvarsmakten. En framgångsrik idrottskarriär, såväl militärt som civilt omfattar dubbla världsmästartitlar, både i lag och individuellt.
Ändå är detta en väldigt ödmjuk bok. En ödmjuk bok skriven av en världsmästare och en bok som överträffar det mesta inom området idrottspsykologi, självhjälp och "finn ditt bättre jag".
Nyckeln till framgång är inte att sträva efter mer hela tiden utan också att se värdet i det vi har.
Bli så bra som du verkligen är!
Fokusering ska vara kul och att vara koncentrerad kan vara svårt, men det lönar sig. På alla plan. Christina Bengtsson har papper på - till och med medalj på! - att hon är bra på att koncentrera sig. Men du behöver inte hålla på med idrott för att ha utbyte av Konsten att fokusera.
- Boken handlar inte om idrott, förklarar författaren Christina Bengtsson, utan om värdet av fokus och jag ger också en bild av vad fokus och koncentration är.
Idrott som metafor för livet i stort
- Jag använder mina egna erfarenheter från idrotten som en metafor och här handlar det om att lägga märke till vilka tankar vi tänker och varför vi tänker dem. Vi måste tänka på att vår hjärna fungerar på ett sådant sätt att vi har förmågan att tänka framåt och bakåt i tiden, t.ex. oro kring vad händer nu om jag skjuter en sjua till vänster, vad säger chefen om jag inte är klar med den här rapporten i tid ...
Konsten att fokusera är "ghostbustern" som tar kål på alla hjärnspöken.
Livet är mer än att gå först i mål
- Att kunna befria sig från sådana störande tankar innebär att man kan hamna i det läge som är exakt här och nu. Och det är i detta läge som jag menar att vi presterar precis så bra som vi är. Mer behövs egentligen inte.
Vi måste alltså inte bli någon annan, bättre person. Vi är redan bra. Bara det att vi inte förstått det (eller bara det att hjärnan tänker lite för mycket!)
Livet är mycket mer än att bara klippa målsnöret först.
Tänk inte på vinsten!
- Jag utmanar den gängse idrottspsykologin lite, berättar Christina, den där man ständigt ska se sig själv vinna, gå först över mållinjen, stå överst på pallen osv. Jag menar istället: vad händer om man stryker den här bilden? Då kanske vi snarare hamnar ... ja, till och med tvingas hamna med fokus på det faktiska jobb vi har att göra här och nu. Då hamnar också fokus på den vi är nu och inte hela tiden på vart vi vill komma eller den vi vill bli.
Är det viktigaste i livet att vara koncentrerad och fokuserad?
- Boken avslutas med ett ganska trevligt kapitel, som handlar om vad som är viktigt i livet, livet har ett större värde än att stå på en prispall. För att kunna fungera så krävs snarare att lägga fokus på vårt inre, ett slags inre kärna, att gå på djupet, istället för att istället bara lägga fokus på det som ligger framåt i tiden, säger Christina.
En läsuppenbarelse som träffar mitt i prick
Att läsa Konsten att fokusera är en uppenbarelse. Det låter så lätt när Christina Bengtsson förklarar, och allt är så smart gjort och fiffigt uppställt. Den här boken slår med hästlängder (eller skottsalvor?) andra böcker inom samma område.
Men för att bli världsmästare i skytte krävs så klart även X antal timmars övning. Som med det mesta. Så om Christina tänker göra comeback inom skyttevärlden, kommer hon ändå ha ett övertag mot undertecknad, hur mycket jag än tänker på höstlöv och är lugn och fokuserad och i nuet.
Belinda Graham

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.