måndag 29 juni 2015

Varumärken och verb


Varumärken och verb - pictures and words …

I Words and Pictures ställs två lärare mot varandra. Vad är viktigast, ord eller bilder? Ord-läraren ger bland annat som uppgift till sina elever att hitta på nya ord som kanske kan nästla sig in i det engelska språket.
Detta på gymnasienivå. Inget kan vara enklare.

Jo, det är inte alldeles lätt att hitta på nya pronomen. Därför kontroversen kring “hen“. (Han hon hen alltså, istället för han hon den det).

Nya verb är skitlätt att hitta på. Nya verb tycks praktiskt taget hitta på sig själva hela tiden.

Förr i tiden hette det handla. Nu för tiden shoppa. Riktigt mycket handlande: shoppa loss.

Förr i tiden skickade man pengar. Eller överförde (via bank). Men inte nu längre.

Hört på biblan strax innan stängningsdags … “ha en bra helg Bella, jag swishar pengar till dig från tåget!”
Marsmänniskan som hör nåt sånt kanske tror att det gäller ett tågrån.
Swish! Där var tågets pengar borta!
Men Swish är en ny mobiltjänst. Så swisha har blivit ett nytt verb.

Typ förr hette det att söka information. (Eller att slå upp i en bok, eller en papyrusrulle).
Nu kallas det att googla. Det finns massor av sökmotorer på internet, meningen säger att binga eller att lycosa eller motsvarande.

Vissa varumärken passar helt enkelt som verb.

Jag kontaktar dig via Facebook --- jag facebookar dig. Fungerar lika bra med myspace. Lika lätt som att maila.

I engelskan har “hoover” blivit ett vanligt verb för “vakuum clean” --- att dammsuga.

Hoover är egentligen ett dammsugarmärke av många.

I Sverige säger vi däremot inte “att elektroluxa“. Trots att elektrolux gjort så många dammsugare.

Vissa varumärken blir helt enkelt inte så coola verb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.