torsdag 12 mars 2015

Barnbok: Anden i flaskan - Max och Uno får tre magiska önskningar!

Anden i flaskan (inbunden)
En magisk bok med franska illustrationer.
Författare: Eva Susso
Illustratör: Benjamin Chaud
Titel: Anden i flaskan
Rabén & Sjögren

Eva Sussos bok Anden i flaskan är hennes andra bok om småkillarna Max och Uni.

"Jag önskade att Benjamin Chaud skulle illustrera eftersom hans bilder är musikaliska." säger Susso själv om valet av illustratör.

Benjamin Chaud, född 1975 i Briancon i franska alperna, har studerat illustration i Paris, Strasbourg och Bilbao. Han är en av Frankrikes mest kända och omtyckta illustratörer. Han säger:
"Sedan 1999 bor jag i Marseille. Jag ritar för att flickor ska tycka om mig. Jag tycker om berg också." Benjamin debuterade som författare med boken Min kanin Sockan.

Här finns en hel del berg med, men inte kaniner. Anden i flaskan är ett loppisfynd. I alla fall är flaskan det. Anden fick Max och Uno liksom på köpet. Tre magiska önskningar ger dem en trädgård full av godis, en resa till en magisk skog, full av dinosaurier och slutligen en resa hem!

Vad bra att de hade en önskan kvar till hemresan!

I trädgården, som hunnit bli vanlig igen, sitter mamma och pappa och det syns på dem att de tror att barnen bara fantiserat.

Men deras fickor är ju fulla av skumbananer ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.