torsdag 5 februari 2015

FILM: Gone Girl --- David Finchers återkomst till deckarvärlden

Män som hatar kvinnor finns även i Amerikansk tappning.

Gone Girl --- Ett iskallt drama av David Fincher


 

David Fincher har lyckats att göra en film som är nästan omöjlig att recensera. Om man inte vill komma in på spoilervarning området. Och det vill man ju inte. Alla borde få nöjet att avnjuta Gone Girl och bli överraskade. Det finns ungefär fyrtio minuter att diskutera, om man inte vill förstöra historien.

Snyggt, symmetriskt, tomt

Nick (Ben Affleck) och Amy (Rosamund Pike) är gifta och de bor i en tråkig del av Missouri. Huset som de har köpt tillsammans påminner om Ben Afflecks ansikte: snyggt och symmetriskt, men nästan helt tomt. Amy försvinner och Nick beter sig som om han visar huset för en mäklare, eller en potentiell kund, när han visar runt polisen. Hela filmen är iscensatt som (och lika spöklik som) en Elisabetansk spökhistoria.

Pike och Affleck är perfekta som paret i centrum av stormens öga, i denna anti-rom-com där folk som gift sig inte lever lyckliga i alla sina dagar. Frågan är inte “Var är Amy?” frågan är “Var är alla och var är ALLTING?” Det är ju så tomt och hjärtlöst och kallt överallt! Så kallt att miljön i David Finchers stelfrusna The Girl with the Dragon Tattoo framstår som varm och mysig och inbjudande.

Ledtrådar och villospår

Varje scen i Gone Girl är laddad med ett soundtrack som är som designat för att ta andan ur dig och överhopad med en massa ledtrådar. Eller vilseledande ledtrådar? Ingen film kan väl sluta bra om den börjar med en hylla full med brädspel som Mastermind och Emergency? (Var har de gömt sitt Cluedo?)

Historien börjar en stillsam morgon i en stad där Nick och Amy bor. Ett ställe i Mellanvästern som är så utan karaktär och så tomt att den enda bar som finns heter The Bar. Nick och Amy firar femårsjubileum, men saker går inte speciellt bra. Vilket man som tittare kan räkna ut eftersom soundtracket trummar på och ingen är lycklig på ett ställe som ser ut som The Truman Show.

Stulen barndom

Dessutom beställer Nick en Bourbon vid frukostdags, och det är aldrig ett gott tecken. Men det är ungefär det mest intressanta som Nick gör. Han är annars så vanlig och tråkig och nöjd med att vara medelmåttig att det är lätt att förstå varför Amy skulle vilja mörda honom. Eller vem som helst.

Och han skulle vara det perfekta offret. Om det inte också var så att Amy själv är det perfekta offret. Hon är dotter till två författare som plundrade hennes barndom på allt och skapade deras mest säljande karaktär Amazing Amy. Nick “räddade” henne från Amazing Amy och från Desi (Neil Patrick Harris), en rikemans son som har kameror överallt och intelligenta jacuzzis. Men Nick kommer inte med någonting annat. Han har ingenting att erbjuda.

Amys föräldrar kommer inflygande som ett par emotionella vampyrer från Upper East Side och fungerar som katalysatorer i filmen.

En värdelös äkta man

Porträttet av ett äktenskap får Ingmar Bergman att verka som feel-good. Tolstoys maxim stämmer här; att lyckliga familjer alla liknar varandra men att alla kan vara olyckliga på sitt eget sätt. Nick och Amy har blivit olyckliga på sitt eget unika sätt.

Affleck levererar samma värdelösa äkta man som han gjorde när han spelade mesig kongressman i State of Play. Han är briljant på att spela en dum jävel. Han ler svagt, blinkar mot kamerorna och förstår inte varför det blåser upp en mediestorm när hans fru försvinner.

Rosamund Pike gör en ny tolkning på iskall blondin - en av hennes paradroller - och hade hon levt på Hitchcocks tid hade hon blivit hans favoritblondin. Hon är den typen som är perfekt både som förövare och som offer. Samtidigt. Kort sagt: klassisk Hitchcockhjältinna.

Amerikas sönderfall

Har man läst Gillian Flynns bok blir man ändå överraskad. Historien är omskriven. En tredjedel är tillagd. Och nej, jag ska inte komma in på spoilervarning området. David Fincher är briljant, Gillian Flynn är briljant, tillsammans lyser de som kronjuvelerna. Och Affleck och Pike är som vackra isskulpturer, mitt i ett liv där alla löften har blivit frusna.

Äktenskapet faller sönder, men det gör även Amerika. De löften som en gång gavs av Det förlovade landet infrias inte längre. Det gör både Nick och Amy till offer.


David Fincher, Gillian Flynn
Gone Girl
Medverkande: Rosamund Pike, Ben Affleck, Neil Patrick Harris, Tyler Perry, Carrie Coon m.fl.
USA, 2014
Fox-Paramount
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.