söndag 22 februari 2015

FILM: Elaine Constantine - en intervju med regissören till Northern Soul

Northern Soul - en intervju med regissören och manusförfattaren Elaine Constantine på Sverigebesök


 

Northern Soul är en film med stort hjärta, massor av medryckande musik, fantastiska dansscener och oförglömliga skildringar av vänskap och arbetarklassdrömmar --- allt utspelar sig 1974 i industristaden Burnsworth, i Norra England.

 
John and Matt - in a film about friendship.


Den hyllade Northern Soul regissören Elaine Constantine gästade Sveriges huvudstad för en specialvisning av Northern Soul på Bio Rio, där hon också introducerade filmen. Hon gav också personliga intervjuer om filmen och dess fascinerade bakgrundshistoria.

 

-När fångades du själv av Northern Soul musiken? Du ser alldeles för ung ut för att komma ihåg 1974!

 

-Tack! Jag var elva år gammal när jag först hörde Northern Soul, och liksom John i filmen så var jag på min lokala “youth club”. Jag blev fångad direkt! Jag ska faktiskt fylla femtio i år. Så jag minns sjuttiotalet!

 

- Filmen har en väldigt stark dokumentär känsla …

 

- Det är intressant att du säger det, för först hade jag faktiskt planerat att göra en dokumentär. Jag filmade massor av material. Musiken och passionen för musiken fanns kvar, och massor av människor samlar fortfarande på skivorna (precis som John gör i filmen), men … det var bara det att dansen fanns inte längre. Jag mindes alla de där coola killarna och tjejerna i sina finaste kläder, och hur de dansade hela natten lång. Det var det jag ville fånga, extasen, kärleken till musiken, hur man dansade i en enda stor, lycklig massa. Nu hade alla Northern Soul fans uppnått medelåldern. Så jag blev tvungen att rekonstruera verkligheten i en fiktion, men jag ville fortfarande att det skulle kännas som en dokumentär. Som om man kunde resa i tiden och faktiskt se 1970-talet igen.

 

-Inledningen, när Burnsworth filmas uppifrån och sedan zoomas in, med olika detaljer, bland annat en graffitivägg där det står “Burnsworth is a shithole”, är som i alla de där diskbänksrealism- filmerna (många faktiskt filmade på 1970-talet) --- men sen så kommer musiken och förändrar allt, den är så “upbeat” och optimistisk, och även lätt feministisk (det är en kvinnlig sångare som sjunger ord som “I’ve done alright for a girl) och så blir filmen något helt annat jämfört med alla de där andra filmerna som har liknande öppningsscener …

 

- Jag fattar precis vad du menar. Om du var född arbetarklass under 40- eller 50-talet, då var saken klar. Du kunde drömma, men du kunde inte förverkliga dina drömmar. Om du var född på 60- eller 70-talen (som jag), då kunde du drömma och förverkliga drömmen. Det är därför John och Matt är så optimistiska. Ja, de är arbetarklass, men varför skulle de inte kunna ha en fantastisk musikkarriär framför sig och bli berömda DJ:s? Men jag gillar socialrealismen och deras dokumentärer och den känsla som de har. Men allteftersom tiden går så förändras saker och ting.

 


Dancing the night away!

 

-Hur hittade du skådespelarna till Northern Soul?

 

- Vi träffade massor av olika killar för Northern Soul, ingen av killarna, varken Joshua Whitehouse som spelar Matt, eller Elliot James Langridge, som spelar John, hade skådespelat tidigare. De tränade flitigt för att komma i form för sina roller. Elliot bestämde sig tidigt för att John skulle vara väldigt akrobatisk och ha en akrobatisk dansstil --- det är det som syns på postern. Så han lade ribban högt från början.

Sedan fick Elliot en liten roll i Hollyoaks och han frågade mig “borde jag ta rollen?” och jag svarade “visst, självklart, det blir en bra erfarenhet för dig och du kommer att lära dig rutiner som vi har nytta av sedan i filmen.”

Joshua, som spelar Matt, det var hans första roll över huvud taget, men han har massor av erbjudanden nu och han kommer att gå en ljus framtid till mötes.

 

 

- Filmen är fantastisk, den handlar om vänskap och musik och mode … och det är så bra att den handlar om en vänskapstriangel istället för en romantisk triangel (med Matt och John och Sean som de tre hörnen i triangeln), för vänskap går också igenom slitningar och påfrestningar, och man vet inte om Matts och Johns vänskap kommer att överleva. Det är det som är mysteriet i filmen! Men du hade även en del kända äldre skådespelare med i filmen ...

 

 

-Ja, James Lance, som spelar DJ:n Ray Henderson, läste manuset och sa ja direkt, och vad det gäller Steve Coogan, som spelar Johns lärare, så känner jag Steves bror. Jag gav manuskriptet till honom och han sa “Steve gör det inte om han inte tycker att manuset är bra” och sedan fick jag ett mess mitt i natten som meddelade att han älskade manuset och ville ha rollen!

 

-Det finns en make-over scen i filmen, som är mycket intressant, när John går igenom sin transformation från nörd till cool kille … jag har sett såå många filmer där det finns med en make-over med en tjej, det verkar vara en obligatisk scen i “chick-flcks“ och även i många romantiska komedier. Men killar - de har i stort sett aldrig en make-over scen.

 

-Verkligen? (Elaine skrattar)

 

-Ja, din film är unik!

 

- Jag tänkte på alla de sätt som killar vill kopiera sina kompisar eller sin bästa vän. Och de kan gå från “totally geek” till “totally cool” över en natt. Jag ville visa det i en montage av bilder, Johns transformation. Du vet, min bror var sån. Han skaffade en verkligt cool ny vän och ville vara cool som han och så förändrades han över en natt! När jag vaknade på morgonen så var det första jag såg vanligen min brors fot! Han höll på att öva sig och göra de där höga sparkarna för att dansa!

 

 

- I “gör om mig scenen” så börjar killarna med skorna (mycket passande!) de börjar med skorna: italienska Solatios i svart läder, sedan lånar John ett par coola svarta byxor från Matt, Matt fixar en ny frisyr på John och sedan … det är som 50% Bruce Lee!

 

(Elaine skrattar) - Ja, ALLA killar ville vara 100% Bruce Lee på den tiden!

 

-När de jobbar så har de på sig skyddskläder och hårnät och när de går ut på natten så förvandlas de totalt, de stryker bästa skjortan och putsar de italienska skorna, och alla förberedelser filmas noggrant…

 

 


John, working in the factory.
- Ja, jag tror att det är typiskt arbetarklass. Hur du ser ut på dagen kvittar. Du putsar dina skor och stryker din skjorta och sedan går du ut och bara glänser och ser så bra ut som det bara är möjligt!

 


 

- Vad gjorde de egentligen i den där fabriken där de arbetar?

 

 

-Godis. Och i filmen så ställer de till det hela tiden, eftersom de inte koncentrerar sig på vad de gör, utan pratar om musik och framtiden, och hela produktionen måste stängas ner, och det tar en timme att få allt igång igen! Så det är väldigt dyrt att göra fel. Vi filmade alla fabriksscenerna i en verklig fabrik.

 

 

- Vanligtvis i filmer så pratar man om “the male gaze” (som verkar vara normen i filmer i allmänhet och Hollywoodproduktioner i synnerhet) men i dina dansscener så finns där en uppenbar “fetale gaze” - som när tjejerna står på balkongen och spanar in killarna, och John och Matt dansar och kramar om varandra på dansgolvet (och John har någon gång under kvällen dumpat sin skjorta och ser väldigt vältränad ut …).

 


 

-Ja… (skratt) den delen är helt och totalt självbiografisk!

Jag och mina kompisar, vi brukade kolla in killar på det där sättet. Jag tror att det bara är den mänskliga naturen. Tjejer kollar in killar, killar kollar in tjejer, killar kollar in killar, tjejer kollar in tjejer … i main stream filmer blir det ofta rätt fånigt med den där “male gaze” som ska definiera allt och äldre män som spanar på unga flickor.
Inbäddad bildlänk
Training to dance.

 

 

- Killarna blev väldigt vältränade.

 
 
 

-Ja, de tränade jättemycket och de var verkligen stolta över sig själva och sina nya kroppar! Och alla som jobbade med hår, smink och garderob kollade in dem! (skratt). Vi hade ett stående skämt, när det skulle vara en dag utan skjorta … När Johns morfar har dött så sa vi “Vad ska han ha på sig?” och vi sa alla “han får vara skjortlös!” (skratt)

 

- Jag älskade hur komplext vänskapen porträtteras mellan killarna, men också hur vänskapen mellan generationerna visas - John verkar stå närmast sin  morfar, och de trivs bra tillsammans.

 

- Ja, du har alldeles rätt, var det samma sak med dig och din morfar?

 
Inbäddad bildlänk
Matt becomes friends with John and together they DJ & dance


- Jag tror att det är något universellt, att man känner ett släktskap, man har något gemensamt, och de har all tid i världen … men med John och hans morfar … slutade han att träffa sin morfar efter att han hade träffat Matt eller fortsatte han att hälsa på honom, fast det filmades inte?

 

 

-John träffade inte sin morfar så mycket sedan han träffat Matt, det är därför han är så upprörd när morfar dör, för han känner sig verkligen skyldig, och därför attackerar han sina föräldrar och beskyller dem för att inte ha tagit tillräckligt bra hand om morfar, i själva verket är det hans egna skuldkänslor som talar.

 

 

- Johns  kärleksintresse i filmen, Angela, är till hälften brittisk och till hälften amerikan, en blandning av vitt och svart, precis som Northern Soul rörelsen. Är Angela en symbol för den, eller är hon en verklig person som du känner, för det måste ha varit vanligt förekommande, att engelska tjejer och amerikanske killar  träffades och blev kära i varandra, speciellt under eller strax efter andra världskriget, då många amerikaner hade kommit över till Storbritannien.

 

 

- Angela är baserad på en verklig person, Fran Franklin, min och producenten Debbie Grays bästa vän. Och Fran arbetade så hårt med filmen och hjälpte oss så mycket med dansscenerna, och så levde hon inte tillräckligt länge för att se filmen färdig … Vår “soul sister”.

Vi baserade karaktären Angela på henne. Det är också en hyllning till henne. Frans mamma var irländsk katolik och hennes pappa var amerikan, i flygvapnet och hon upptäckte Northern Soul och även om de bodde i Edinburgh så reste hon själv med buss till Wigan och andra ställen i norra England, där man spelade Northern Soul, när hon bara var tretton år.

 

-Var Fran också en sjuksköterska, precis som Angela?

 

-Nej, men det fanns många sjuksköterskor som var en del av Northern Soul rörelsen. Och eftersom Angela är sjuksköterska kan hon få tag på piller, så därför gjorde vi henne till sjuksköterska i filmen.

 

- Det är mycket droger i omlopp i Nortern Soul …


-Ja, det var mycket droger i den miljön, för folk ville ha tillräckligt med energi för att dansa hela natten … och det serverades ingen alkohol och energidrycker hade inte uppfunnits än. Allt som fanns att dricka var apelsinläsk!

 

 

 

 - Jag lade märke till att en del Dj:s dansade själv i filmen. Som

Ray Henderson (som ska vara den bästa DJ:n), man ser honom på dansgolvet under uppvärmningen, innan det är hans egen tur att snurra plattor, och Matt och John dansar samtidigt som de DJ:ar …

 

 

- Det fanns en populär DJ som gillade att gå upp på dansgolvet och dansa medan han jobbade, men annars så var det mest “antingen eller“. Killar dansade, eller DJ:ade eller höll på med droger. Jag säger killar, för det  fanns bara manliga DJs på den tidebn och jag känner inte en enda tjej som langade droger. Och när det gäller att vara DJ så måste man ha ett visst mått av nördighet för att vara bra, och nördighet och dans går ofta inte hand i hand.

 

 

- Jag har tänkt på en möjlig uppföljare, kanske Matt och John åker till Amerika och letar skivor … men sedan tänkte jag att det är bättre att man bara fantiserar att de åker och hur framgångsrika de blir.

 

 

- Jag har också tänkt på en uppföljare till Northern Soul, men det tog femton år att göra den här filmen, så när jag är klar med nästa del så kommer jag att vara för gammal! (skratt)

 

 

- En annan möjlig uppföljare är att berätta en historia om vänskap mellan tre tjejer, mellan tre “soul sisters” … precis som det   säger i dedikationen på slutet!

 

 

-Det där är en bra idé faktiskt!


Sean has tattoos of his favourite songs.
 

-Var det lätt att välja musiken, eller var den svår att hitta?

 

 

-Det var lätt att välja, eftersom vi bara tog ALLA våra favoriter och satte dem i filmen! Den enda sång som vi inte kunde få rättigheterna till var en skräplåt som skulle spelas på ungdomsgården, som kontrast, för att visa hur bra Northern Soul är i jämförelse.

 


 


- Var det något som var speciellt svårt med filmen?

 

-Ja, du vet, eftersom filmen tog en del tid att göra, så var det svåraste att se till att killarna fortfarande såg unga ut! Det blev en del jobb med det i “post production”. Annars, när du har väldigt lite pengar så måste du helt enkelt vara kreativ. Som bilkraschen.  Vi hade ingen green screen, inga specialeffekter och vi kraschade inte en riktig bil (vi hade inte råd med det!) så allt är bara gjort på gammalt hederligt sätt --- med ljus- och ljud effekter! Du måste vara kreativ och leka med vad du har.

 

 

- Vad har du för projekt på gång nu?

 

-  Jag får ungefär sex nya manuskript varje vecka, så jag läser!


 
Product Details
Film Soundtrack.

 

- Okej. Jag önskar dig all lycka med ditt nästa projekt!

 

 

-Tack! Det var kul att prata med dig!

 

 

-Detsamma, och jag hoppas att du kommer att ha kul under resten av din vistelse i Sverige!

 
 

Let's Dance!
 

Missa inte filmen Northern Soul - oslagbart soundtrack, gripande story, massor av känsla!

You can’t keep a working class hero down! This is Northern Soul.

Filmen finns på Universal Sony Pictures på DVD and Blu-ray.

 


Article in English:
 


 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.