torsdag 24 april 2014

Hux Flux gården

Verkliga fakta och vansinnig nonsens i samma bok!

Man kan ha kul med fantasidjurenMan kan ha kul med fantasidjuren Axel Scheffler
Hux Flux gården
Översättning: Barbro Lagergren
Alfabeta
Bondgården i Hux Flux gården fungerar på två sätt. Som en traditionell djuren på gården bok, där alla djur presenteras, från ko till kanin. Fast inte i bokstavsordning. Alla djuren börjar inte på k. Man kan läsa fakta om alla djuren och lära sig vad som finns på en bondgård.
Om en hund kan man till exempel läsa att “Jag vallar de andra djuren, då har jag fullt upp att göra. Fort, fort springer jag runt dem - inte konstigt att man blir lite snurrig!
På nätterna vaktar jag gården, fast jag varit i gång hela dan. Och skulle en listig räv smyga sig fram, jagar jag den genast på flykten.”
MEN … sedan kan man också börja mixa och blanda och få fram egna nonsensdjur Sidorna är nämligen delade vågrätt, så att man kan välja att vända bara på halva sidan.
Blandar men en gris med ett får så får man “en grår“!
Kombinerar man en hund med en mus får man “ett … hus“!
“Ett hus” vallar fortfarande de andra djuren och springer runt och blir lite snurrig, men sedan: “På natten kilar jag hit och dit över gårdsplanen i månens sken, letar ivrigt rätt på alla små korn - och är alltid på min vakt.”
Det finns 121 kombinationer! Man kan ha kul med fantasidjuren väldigt länge.
Det finns det mesta häri. Fast ingen skvader. Fast nästan. Man kan kombinera kaninen med en kalkon …
Axel Scheffler som står för text och bild är känd för alla böcker han gjort tillsammans med författaren Julia Donaldson - som de oemotståndliga böckerna om fantasidjuret Gruffalon, och Kvastresan, och han har vunnit flera priser som illustratör. Scheffler har också gjort flera böcker själv, där han står för både text och bild, som de charmiga böckerna om Max och Maja, som handlar om en kanin och en mus som är bästa kompisar.
Man kan tänka sig att Max och Maja skulle ha jättekul tillsammans med denna bok. För man kan ju kombinera en kanin och en mus på två olika sätt och få till ett “majax” djur. Det kan vara bra att veta nästa gång de två ska bygga en snögubbe tillsammans och inte kan komma överens om de ska bygga en mus eller en kanin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.