torsdag 26 september 2013

Niel Bushnell - Sorrowline med komplikationer


Sorrowline.
Ett bra boktips för alla som gillade Harry Potter!
Eller Anthony Horrowitz.

Förresten, Jack i Sorrowline är den senaste av alla "orphans" i den brittiska litteraturen.

Han har ingen som tar han om honom. Hans mamma är död, hans pappa ska resa bort på obestämd framtid, han ska skickas till en avlägsen släkting som han aldrig har träffat ...

Jack tänker på sin mamma, rör vid hennes gravsten och upptäcker att han kan dras in i den. Men hjälp av en "sorrowline".

Men att resa genom andra människors gravstenar är inte helt smärtfritt, Jack får känna all den sorg och saknad som de andra människorna har känt.

Jacks första resa i tiden går tillbaka till 1940. Andra världskriget.

Men Jack får inte döda Hitler eller sätta stopp för kriget.

- Jag bestämde att när historien väl hade hänt så har den hänt. Vi vet att ingen lyckades mörda Hitler. Då kan inte Jack göra det, förklarar Niel.

Han är väldigt noga med reglerna i sitt eget fantasy universum. Jack är inte Doctor Who.

Han kan inte resa till framtiden.
Han kan inte ändra på historien.

- Jack vill gärna förhindra att hans mamma dör, men det kan han inte, och det är ett faktum han måste lära sig - han kan inte ändra på historien. Även om han försöker.

Något mer som är signifikant för Niels universom är detta:  om man reser i tiden och  möter sig själv exploderar inte universum.

- Jag har inte hittat några fysiska belägg för att universum skulle explodera eller implodera om man reste i tiden och pratade med sig själv ... säger Niel. Så mina karaktärer kan resa i tiden och träffa sig själv i en annan ålder.

- Jag tänkte som så att om jag rest i tiden nu och träffat mig själv när jag var i Jacks ålder hade mitt tolvåriga jag inte kopplat att jag idag var han i framtiden - en medelålders grånad skallig man med glasögon. Åtminstone HOPPAS jag att mitt tolvåriga jag inte gjort den kopplingen.

När man är tolv tror man att man är evigt ung och evigt cool - man ska aldrig bli medelålders.

Andra världskriget var den mest intressanta historiska epoken under Niels synvinkel. Men var de än reser i historien så finns St Pauls Cathedral där i blickfånget.

- Jag tycker det är rätt intressant hur Londons skyline förändras, säger Niel.

;Men även om Niel valt sina mest älskade historiska epoker så går det inte alls alltid som han tänkt sig.

- En karaktär som skulle dö vägrade dö.
- Mmm?
-Så hon fick leva. Men då var jag tvungen att döda fem andra karaktärer istället. Det verkligen "messed up" min skrivplan.

Neil Bushnell har tidigare jobbat mycket med film och om Sorrowline skulle bli film skulle han vilja att Terry Gilliam från Monthy Python gänget regisserade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.