söndag 29 september 2013

Bamses första långfilm!









Bamse föddes faktiskt inte som serietidning.
Bamse föddes som film. Ola Andreasson berättar

om hur hans föräldrar gjorde film hemma i huset.
Det låter jättekul!
Sedan berättar gubben med glasögonen och västen att han
"kidnappat" 150 tecknare av Bamse från Egmont för att göra
den nya Bamse filmen.
Förr i tiden var de bara 2. Olas mamma och pappa. Och de gjorde
tidningen själv också

Ola Andreasson, Bamseskaparens son, har faktiskt stått modell för en av figurerna i Bamse-serien. Ola Grävling. "En mycket underskattad figur!" hävdar han själv.
 
Jag har alltid gillat Ola, Mickelina och Annika Anka - Bamses bästa kompisar förutom Skalman och Skutt. Men de har liksom försvunnit ut ur serien mer och mer ...

En finsk reporter frågar Ola när Bamse blev politisk.
Ola försöker datera.
 
-Först var Bamse en äventyrsserie, sedan skrev en massa barn in med vardagsproblem som att få glasögon, vara mobbad i skolan osv. och då försökte vi ta upp sådant i serien genom Bamses barn ...
 
-Jag tycker att Bamse alltid har varit politisk - även som äventyrsserie, för när han möter en drake i en av de första tecknade filmerna är hans automatiska reaktion inte att döda den, som man brukar i sagor,  utan att mata dem med köttbullar.
 
Vilket sunt sätt att förhålla sig till den andre - döda inte, mata med svenska köttbullar istället!
 
Ola tycker detta är en kul tolkning och skrattar åt den.
 
I och för sig - när man är barn säger man inte sånt som "detta är ett politiskt ställningstagande"
- men att Bamse undvek att kriga och döda och var diplomatisk, visst skönk det in.
En icke vålds filosofi.
 
På frågan vad Bamse är (förutom en stark björn) svarar Ola:
- Humanist. 
 
-Förresten jag måste säga att jag saknar Ola Grävling. Och Mickelina. Och Annika Anka.
Var blev de av? Sensmoralen är ju att när man gifter sig dumpar man sina kompisar!
 
Ola skrattar.
 
Jag saknar dem också!Men jag kan glädja dig med att det kommer att bli mer av Ola Grävling, Mickelina Räv och Annika Anka i framtiden!
Och det finns en  väldigt intressant "plot twist"för Annika i framtiden nästa år kommer hon att XX XXXX!!!
Men du får inte berätta det för någon!
 
Jag lovar!
 
Därför satte jag XX XXXX över svaret!!!
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.